Spelform 11mot11

Spelformen 11mot11 gäller åldern 15 år och uppåt.

Målsättning med spelformen 11mot11:
- Matchen ska vara ett lek- och glädjefullt tillfälle där utgångspunkten är ungdomars behov.
- Alla spelare ska ges bra förutsättningar för att kunna utföra många fotbollsaktioner som till exempel att spela anfalls- och försvarsspel som ett kollektiv. Sådana förutsättningar är bland annat spelarens storlek och antalet spelare.

Förutsättningar:
- Storlek planyta: 105 x 65 meter. Straffområde 40,32 x 16,5 m. Rekommendationer: 105 x 65 m.
- Storlek mål: 7,32 x 2,44 m. Rekommendationer: 7,32 x 2,44 m.
- Storlek boll: 5. Rekommendationer: Boll av god kvalité pumpad med lämpligt lufttryck.
- Utrustning spelare: Tröja, byxor och strumpor. Skor och benskydd. Rekommendationer: Enhetliga matchkläder.
- Antal spelare: 10 utespelare och 1 målvakt per lag på planen. Rekommendationer: Max 3 avbytare per lag.
- Byten: Fria byten. Rekommendationer: Byten i paus.
- Speltid 15 år: 2 x 40 minuter. Speltid 16 år och uppåt: 2 x 45 minuter. Rekommendationer: Speltid 15 år: Minst 40 min speltid för alla spelare. Speltid 16 år och uppåt: Minst 45 min speltid för alla spelare.

Regler:
För spelregler gällande 11mot11 hänvisar vi till "Spelregler för fotboll". Dokumentet finns tillgängligt på nedanstående adress: http://fogis.se/domare/regelsupporten/

Hur spelar 15-åringar fotboll?
Spelarna förstår och samarbetar alltmer över hela planen i spelets olika skeden. Faktorer som utgångspositioner, arbetssätt och spelarnas olika roller blir allt tydligare. I anfallsspelet kan många spelare samarbeta i speluppbyggnaden där den slutliga målbilden kan vara att skapa möjlighet för att komma till avslut och göra mål.
I försvarsspelet arbetar spelarna tillsammans och förståelsen för olika metoder i försvarsspelet ökar i takt med erfarenheten. Centrering och överflyttning, när laget vill förhindra motståndarnas speluppbyggnad, är exempel på sådan samverkan.

Tips till ledare, föräldrar och de som stöttar ungdomarna vid match och träning:
"Trösta mig om jag är ledsen, stå ut med mig om jag är arg, skratta med mig när jag är glad."
"Bli inte arg på mig och kritisera mig inte om jag förlorar. Stötta mig istället och beröm mig för att jag deltog, kämpade, försökte och hjälpte mina lagkamrater."
"Om du inte är min tränare så vill jag inte ha tekniska eller taktiska råd från dig eftersom det gör det svårt och rörigt för mig. Uppmuntra mycket hellre försök och initiativ som jag gör."
"Uppmuntra mig regelbundet så att jag vet att du bryr dig om mig och min idrott."
"Låt mig styra saker inom idrotten själv eller tillsammans med min tränare och ledare. Jag vill bli självständig och lära mig hur det går till att idrotta."
"Uppträd med respekt för alla när du är med mig i idrotten. Det gäller domare, motståndare, andra föräldrar, ledare, funktionärer, ja, alla som är där, inklusive mig."